📌📌(استجلاب قضية "الاختلاط في موسم الحج" لتجويز الإختلاط ! )
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحسن الله إليك
When we reject some invitations of close relatives because of free mixing they always argue and bring (free-mixing of) Hajj and Umrah to quastian us back. how to answer them??
جزاك الله خيرا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هذ الشبهات قد رددنا عليها مرارا والخلاصة
أن الاختلاط على نوعين :
📍النوع الأول
هو الاختلاط الذي لا بد منه في استمرار حياة الناس في أمور الدين و دنيا معا وهو أمر ليس للإنسان فيه اختيار ولا يعتريه المكث والتكرار المقصود مثل المرور في الطرقات وأداء الحج والعمرة ونحو ذلك ..
📍وتجد أن هذا النوع من الإختلاط لم يأت الشرع بمنعه لأنه من تكليف ما لايطاق ولكن جائت الشريعة بمنع ذريعة الفتنة فيه وتقليل فرص حصولها .
📍فشرعت للنساء المشي في الطرقات لحاجتهن ولكنها أوجبت عليهن الحجاب الشرعي والمرور من حافة الطريق وغير ذلك لدرء الفتنة .
📍وهكذا بالنسبة للحج والعمرة فإن الشريعة أوجبت على المحارم السفر مع نسائهن كما في حديث أبي هريرة رضي الله عنه حفاظا عليهن وأوجبت على النساء الصفوف منعزلات عن الرجال أثناء الصلاة وغير ذلك ..
📍والنوع الثاني
هو اختلاط المكث والتكرار المقصود والذي يكون فيه الاختيار في الغالب وليس هو من الضروريات المعتبرة شرعا بحال فإذا ارتفع مقامه إلى ذلك الحال فلكل مقام مقال!.
📍فهذا الذي جاءت الشريعة بتحرميه كما في حديث عقبة بن عامر وغيره ومنه الاختلاط الذي ذكره السائل كالاختلاط في الحفلات وغيرها.
والخلط بين هذا النوع والذي قبله من تقليب الحقائق و التلاعب بالشرائع وتعطيل المقاصد.
والله أعلم.
This type of shubuhat has been refuted over and over again before and the summary is:
You should know that Mixing in-between ganders is two types:
📍The first type
is the mixing that is inevitable in the continuation of people’s daily lives (worldly matters or religion), and it is a matter in which a person has no choice and doesn't incloud the intended stay or repetition meeting, such as passing in the roads, performing Hajj and Umrah praying in the masjid and so on..
And you find this kind of mixing the Shariah didn't forbid it because it is a task that is intolerable, but the Shari’ah came to prevent the pretext of fitnah in it and reduce the chances of it happening.
📍 So it prescribed for women to walk on the roads for their needs, also it required them to wear the Islamic clothing and to pass from the edge of the road beside other rules to ward off fitnah.
📍The same applies to Hajj and Umrah and praying in masjidul jamee', the Sharia obligated the mahrams to travel with their women, as in the hadith of Abu Hurayrah, in order to protect them, and it obligated the women to row separately from the men during prayers, even used to hv a separate door for woman in the masjid of the Prophet sallalalahualaihiwassalam and so on.
📍The second type
is the free mixing with staying and repetition intended, in which there is a choice, and it is not one of the necessities considered by Sharia in any case.
📍This is what the Sharia has prohibited, as in the hadith of Uqbah and others, and from it is the mixing in what the questioner mentioned, such as mixing in parties and others.
and Mixing between this type and the previous one is playing with the facts and rules, regacting the truth that based on logic also disrupting the benefits of shri'ah.
والله أعلم